Я, за последний год, уже свои хотелки поумерил. То, что я рисовал раньше "усохло" во всех направлениях.
А какой у вас примерно бюджет? Если особых ограничений нет, то может имеет смысл заказать кастом или полукастом (на основе уже разработанных концептов) у Александра Морозова? У него как раз классный подход к океанским круизерам, а не как у местных аскетичных спортсменов-адреналинщиков, зачем-то рекламирующих недорогие сверхлёгкие гоночные лодки "Пого" в качестве всеширотного круизера-кругосветчика.
тут про оффшорные яхты, полностью закрытая рубка (не значит ящик как на Фишере) это необходимый элемент, особенно для малого экипажа.
https://forum.katera...e-3#entry449727
Вот, например, проект полноценного оффшорного круизера с пилотхаусом - Soler-52+ Explorer:
Soler-52+ Explorer is expedition cruising yacht for live aboard and cruising worldwide incuding high latitudes.
The hull and deck are made of aluminium alloy and house is of foam or woodcore composite for better thermal insulation and more height in salons. The hull sides can be painted in colour of choice or unpainted with bare aluminium.
The yacht has fixed built-in keel (no bolts) with moderate draft, skeg protected rudders, 3 watertight bulkheads and modern B&R rig for better performance in light wind. Dinghy garage for folding dinghy with rigid bottom, outboard motor, diving compresoor, etc.
The electricity is supplied by solar panels and diesel generator, big fuel tank and reliable diesel engine for motoring in no wind areas.
The grey and bilge water is collected in central bilge tank with 3 pumps: one manual, one main electric and one emergancy electric.
Powerful bowthruster for easy manouvering in ports. Practical Flexitek decking on side deck for easy maintenance and natural teak decking in cocpit for comfort.
Interior is finished in light colour panels with wood trimming. Most modern elctronics and equipment will be installed on date of order.
The yacht will be built by prfessional boatyard in Netherlands upon order.
- fully enclosed pilothouse for all weather sailing
- partly protected cocpit by pilothouse roof and sides
- full size bimini for protection of all cocpit from sun
- aluminium welded hull and deck with 3 watertight bulkheads
- watertight rudder compartment for safety reasons
- watertight forpeak sail locker
- separate battery and pumps compartments
- built-in keel (no bolts) with moderate 2 m draft
- composite foam or wood cored house and cocpit, more height inside and better insulation
- significant volume for storage
https://www.morozov-...ler-52-explorer
Вот это действительно очень крутой современный крейсер для дальних всепогодных путешествий!
Алюминиевый прочный тяжелый корпус, полностью закрытый пилотхаус и частично закрытый кокпит, единый с корпусом киль (не на винтах), оборудование для комфортной жизни на яхте. Водоизмещение - 19 тонн, 1300 л воды, 1200 л топлива, движок 110 л.с. При этом большая площадь парусов и современные обводы, ходить должен с хорошей скоростью. Пластиковые свистульки-погремушки вроде Пого/Океанис и рядом не валялись.
Строят яхты по проектам Морозова в Нидерландах, качество высокое. Как и цена.
Тут ещё интересные концепты, наверняка можно заказать изменения под свои предпочтения:
https://www.morozov-...ts.com/concepts